Steeds meer oplichting via helpdeskfraude met valse bankmedewerkers of Card Stop. Wees waakzaam!

Steeds meer oplichting via helpdeskfraude met valse bankmedewerkers of Card Stop. Wees waakzaam!

De laatste weken stellen we vast dat er heel veel mensen het slachtoffer worden van helpdeskfraude.  Vooral bankhelpdeskfraude komt exponentieel voor, waarbij slachtoffers eerst worden opgebeld en daarna bezoek krijgen van een zogenaamde bankmedewerker. Hierbij worden vooral kwetsbare oudere personen geviseerd, maar de technieken van de oplichters worden dermate vernuft en geloofwaardig dat er ook meer en meer slachtoffers binnen andere leeftijdscategorieën vallen. We roepen dan ook op om extra alert en waakzaam te zijn én om deze oproep te delen met je oudere familieleden, buren, kennissen, …  

Bij helpdeskfraude krijgen de slachtoffers een telefoon van een zogenaamde bankmedewerker of van Card Stop. Vervolgens worden verschillende technieken aangewend: de computer van het slachtoffer wordt overgenomen, het slachtoffer wordt gevraagd om bepaalde handelingen te stellen met zijn/haar kaartlezer of er komt een zogenaamde medewerker langs die in realiteit een oplichter is. 

Bankhelpdeskfraude: oplichting door valse bankmedewerkers

Het slachtoffer wordt opgebeld door een valse bankmedewerker. Het telefoonnummer komt vaak overeen met het echte telefoonnummer van de bank, waardoor ze het vertrouwen winnen van het slachtoffer.

De valse bankmedewerker zegt dat er verdachte of frauduleuze activiteiten zijn op de bankrekening en dat het slachtoffer zijn/haar geld moet veiligstellen en/of dat diens bankkaart vervangen moet worden.

De valse bankmedewerker zegt dat er onmiddellijk een collega zal langskomen om het probleem op te lossen. Even later staat er effectief iemand voor de deur. Deze persoon vraagt de bankkaart van het slachtoffer, vraagt ook de pincode en vervolgens worden een aantal handelingen met de bankkaart verricht (meestal via kaartlezer en homebanking). In sommige gevallen wordt de bankkaart meegenomen, omdat er zogezegd een nieuwe bankkaart zal worden opgestuurd. 

Vaak krijgt het slachtoffer intussen telefoon van de eerste valse bankmedewerker om te vragen of hun collega reeds ter plaatse is en om het slachtoffer op die manier gerust te stellen. 

In werkelijkheid gebeuren intussen of nadien diverse overschrijvingen, online aankopen of geldafhalingen en dit vaak voor aanzienlijke bedragen. 

Vishing: oplichting door telefoontjes die van Card Stop lijken te komen

Slachtoffers krijgen een telefoontje van een geautomatiseerd berichtensysteem dat zichzelf voorstelt als Card StopEr wordt aangekondigd dat er een betaling van € 2.600 wordt gedaan. Als je deze betaling niet wilt autoriseren, druk je op 1.

De burger wordt vervolgens in contact gebracht met een medewerker van Card Stop, die meedeelt dat er verschillende verdachte overschrijvingen waren gedetecteerd op de rekening van het slachtoffer. Om deze betalingen te blokkeren, wordt het slachtoffer gevraagd om een reeks persoonlijke gegevens op te geven, zoals naam, geboortedatum, enz.

De oproep komt van een onbekend nummer of een mobiel telefoonnummer. De valse Card Stop-medewerkers zijn welbespraakt en heel overtuigend.

Computerhelpdeskfraude: oplichting door valse medewerkers van computerfirma’s

Het slachtoffer wordt telefonisch gecontacteerd door iemand die zich voordoet als medewerker van de helpdesk van Microsoft, Apple of een andere computerfirma. Deze scammer laat je geloven dat er een veiligheidsprobleem is met je computer en stelt voor om je computer te beveiligen. Het slachtoffer wordt gevraagd om bepaalde handelingen te stellen: de computer opstarten, naar een bepaalde website surfen, een applicatie te downloaden…

Het gebeurt ook dat er een pop-up verschijnt op je pc om je te waarschuwen voor een zogezegd veiligheidsprobleem.  In het bericht staat een telefoonnummer dat je kan contacteren voor hulp. Als je dat nummer opbelt, dan kom je rechtstreeks uit bij de oplichters.

De oplichter kan op die manier toegang krijgen tot je computer. Hij of zij opent dan enkele bestanden er verschijnen foutboodschappen. Om het probleem op te lossen moet je eerst betalen. De scammer zal vervolgens je bankgegevens proberen te verkrijgen en zal je vragen om een betaling te doen.

Wees waakzaam! 

    • Geef nooit je bankkaart of pincode aan iemand die je niet (goed) kent
    • Een echte bankmedewerker zal nooit je persoonlijke code vragen
    • Een bank zal je nooit telefonisch vragen om in te loggen via je homebanking
    • Een bank zal nooit zomaar ongevraagd een medewerker thuis langs sturen  
    • Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden of pincodes door aan de telefoon.
    • Bel nooit terug naar onbekende nummers. Beantwoord nooit oproepen van (buitenlandse) nummers die je niet kent en bel deze nummers zeker niet terug.
    • Geloof niet zomaar wat men je aan de telefoon vertelt. Card Stop of een bankmedewerkers zal nooit via de telefoon naar je gegevens of codes vragen.
    • Geef geen toegang tot je toestel door een programma te downloaden.

Werd je toch het slachtoffer van oplichting? Doe hiervan dan aangifte bij de lokale politie én verwittig onmiddellijk je bank! Sinds kort zijn alle banken 24/7 bereikbaar via speciale fraudenummers om onmiddellijk de bankapplicaties van hun klanten te blokkeren bij een vermoeden van oplichting. De telefoonnummers staan vermeld op de achterzijde van je bankkaart of zijn terug te vinden op de website van Card Stop.