Opgelet voor oplichting door valse bankmedewerkers 

Opgelet voor oplichting door valse bankmedewerkers 

Sinds kort zijn binnen de regio Waregem en Kortrijk terug oplichters aan het werk die zich voordoen als bankmedewerker en op die manier aanzienlijke bedragen pogen te ontvreemden van nietsvermoedende slachtoffers. Bij deze methode, ‘spoofing’ of ‘bankhelpdeskfraude’ genoemd, viseren de oplichters voornamelijk oudere of bejaarde inwoners. 

 

Deze oplichters gaan als volgt te werk:  

    • Het slachtoffer wordt opgebeld door een valse bankmedewerker. Het telefoonnummer komt vaak overeen met het echte telefoonnummer van de bank, waardoor ze het vertrouwen winnen van het slachtoffer.
    • De valse bankmedewerker zegt dat er verdachte of frauduleuze activiteiten zijn op de bankrekening en dat het slachtoffer zijn/haar geld moet veiligstellen en/of dat diens bankkaart vervangen moet worden.
    • De valse bankmedewerker zegt dat er onmiddellijk een collega zal langskomen om het probleem op te lossen. Even later staat er effectief iemand voor de deur. Deze persoon vraagt de bankkaart van het slachtoffer, vraagt ook de pincode en vervolgens worden een aantal handelingen met de bankkaart verricht (meestal via kaartlezer en homebanking). In sommige gevallen wordt de bankkaart meegenomen, omdat er zogezegd een nieuwe bankkaart zal worden opgestuurd. 
    • Vaak krijgt het slachtoffer intussen telefoon van de eerste valse bankmedewerker om te vragen of hun collega reeds ter plaatse is en om het slachtoffer op die manier gerust te stellen. 
    • In werkelijkheid gebeuren intussen of nadien diverse overschrijvingen, online aankopen of geldafhalingen en dit vaak voor aanzienlijke bedragen. 

Het is dan ook belangrijk om steeds alert te blijven! Hou daarbij volgende tips in het achterhoofd:

    • Geef nooit je bankkaart of pincode aan iemand die je niet (goed) kent
    • Een echte bankmedewerker zal nooit je persoonlijke code vragen
    • Een bank zal je nooit telefonisch vragen om in te loggen via je homebanking
    • Een bank zal nooit zomaar ongevraagd een medewerker thuis langs sturen 

Werd je toch het slachtoffer van oplichting? Doe hiervan dan aangifte bij de lokale politie én verwittig onmiddellijk je bank! Sinds kort zijn alle banken 24/7 bereikbaar via speciale fraudenummers om onmiddellijk de bankapplicaties van hun klanten te blokkeren bij een vermoeden van oplichting. De telefoonnummers staan vermeld op de achterzijde van je bankkaart of zijn terug te vinden op de website van Card Stop.