Klachtenformulier

Klachtenformulier

    Klacht indienen bij de Dienst Intern Toezicht PZ MIRA

    Gelieve onderstaande voorwaarden te lezen alvorens een klacht in te dienen:

    Voorwaarden :

    Wie kan een klacht indienen?

    Iedereen die contact heeft gehad met een lid of een dienst van de PZ MIRA kan een klacht indienen over de interventie/het contact.

    Om welke redenen kan ik via dit formulier een klacht indienen?

    Als u n.a.v. een aangifte of tussenkomst van onze diensten niet tevreden bent om divers mogelijke redenen. Dit kan zijn omdat u van mening bent dat u:

    • niet correct werd behandeld of dat er een fout werd gemaakt in de beoordeling of afhandeling van uw zaak;

    • door een structureel probleem (vb. toegankelijkheid gebouw, bewegwijzering, openingsuren enz…) gehinderd wordt;

    • op een seksistische, racistische en/of vernederende wijze werd behandeld;

    • andere …

    Voor welke zaken kan ik geen gebruik maken van het klachtenformulier?

    Dit kanaal is niet geschikt voor

    • het indienen van klachten voor gerechtelijke feiten (bijvoorbeeld slagen en verwondingen, diefstal, laster enz….). Wij verwijzen daarvoor naar de mogelijkheid tot aangifte via de aangiften agenda of naar https://www.politie.be/nl/police-on-web

    • een betwisting inzake een verkeersinbreuk. Daarvoor maakt u gebruik van het bij het pv gevoegde antwoordformulier.

    • meldingen of vraag voor dringende tussenkomst. Daarvoor belt u het gratis nummer 101.

    Is mijn klacht ontvankelijk?

    Uw klacht is ontvankelijk als aan onderstaande criteria wordt voldaan:

    • Uw klacht is niet anoniem;

    • Uw klacht betreft een lid, dienst of infrastructuur van de PZ MIRA;

    • De aangegeven feiten dateren van minder dan 4 maanden geleden;

    • Uw klacht is voldoende duidelijk;

    • Uw klacht betreft feiten gepleegd door politieleden van de PZ MIRA gepleegd tijdens de uitoefening van hun ambt of die rechtstreeks in verband staan met hun ambt.

    Wat is de gemiddelde behandelingstermijn van een klacht?

    • Elke klacht leidt tot een administratief onderzoek, krijgt een dossiernummer en wordt ter kennis gebracht van de korpschef.

    • Het dossiernummer wordt aan de melder via mail bekend gemaakt waarmee de inschrijving wordt bevestigd.

    • Een klacht wordt gemiddeld in minder dan 2 maanden behandeld en afgesloten. Deze duur kan echter variëren naargelang van de complexiteit van het onderzoek.

    • Wanneer het dossier is afgehandeld, krijgt de klager summier het resultaat van het onderzoek.

    Wat als ik niet tevreden ben met het antwoord op mijn klacht?

    Wanneer u het oneens bent met het antwoord en de conclusies in verband met uw klacht, dan kunt u een schriftelijk en gemotiveerd verzoek om een tweede lezing van uw dossier richten aan het Comité P of u wenden tot de Algemene Inspectie.

    Klachtenformulier


    Door op VERZENDEN te klikken, verklaar ik dat ik kennis heb genomen van de voorwaarden die verbonden zijn aan het klachtenbeheer van de PZ MIRA. De indiening van een valse klacht kan leiden tot een strafrechtelijke vervolging.