18.075 euro gerecupereerd na bankhelpdeskfraude

18.075 euro gerecupereerd na bankhelpdeskfraude

18.075 euro nadeel door valse ING-mail

Op 25 oktober 2023 kwam een slachtoffer aangifte doen van “bankhelpdeskfraude” met een totaal nadeel van 18.075 euro.

Betrokkene had een mail ontvangen van zijn bank met de vraag een nieuwe bankkaart aan te vragen via een bijgevoegde link. Betrokkene klikte op de link en stelde de gevraagde online handelingen, maar het betrof hier echter een phishingmail. Kort daarna werd het slachtoffer opgebeld door een zogenaamde medewerker van Cardstop met de mededeling dat zij zopas een frauduleuze verrichting vanop zijn bankrekening hadden kunnen onderscheppen en dat zijn rekening niet meer veilig was. De valse medewerker sprak vloeiend Nederlands en wist tal van persoonsgegevens over het slachtoffer, waardoor betrokkene overtuigd kon worden om vervolgens enkele handelingen te stellen via zijn Itsme. Op die manier slaagden de oplichters erin om aankopen te doen bij Coolblue ten bedrage van 18.075 euro.

Dankzij het adequate en snelle handelen van onze lokale recherche en de parketmagistraat konden de aankopen geïdentificeerd worden bij Coolblue en werden de bestellingen tegengehouden voor de verzending. Het nadeel van 18.075 euro kan dan ook volledig gerecupereerd worden voor het slachtoffer.  

Hoe herken ik bankhelpdeskfraude?
    • Je wordt onverwacht en ongevraagd gebeld door uw bank of je ontvangt een onverwachte mail of tekstbericht van uw bank. 
    • Een zogenaamde bankmedewerker beweert dat oplichters ongeoorloofde betalingen vanaf uw bankrekening proberen te doen.
    • Een zogenaamde bankmedewerker beweert dat uw bankrekening niet meer veilig zou zijn of dat oplichters daarop proberen in te breken.
    • Een e-mail of sms-bericht beweert dat je een verdachte betaling of instelling moet controleren door op een hyperlink in het bericht te klikken.
    • Een zogenaamde bankmedewerker probeert je te overtuigen om zelf overschrijvingen te doen, om uw pincodes en beveiligingscodes te geven, om handelingen in Itsme te stellen, …
    • Een zogenaamde bankmedewerker zegt dat je jouw banksaldo moet ‘veiligstellen’ op een ‘kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’ van de bank.

Jouw bank zal echter nooit: 

    • Via de telefoon of in een e-mail of sms-bericht vragen om geld over te schrijven naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen.
    • Naar jouw pincodes, wachtwoorden of andere beveiligingscodes vragen.
    • Om toegang vragen tot uw computer of smartphone.
    • Via de telefoon vragen om in te loggen op uw homebanking.
Hoe herken ik valse e-mails?
    • Let op het afzenderadres: valse e-mails kunnen een afzenderadres bevatten dat heel erg lijkt op het adres van een bekende, echte instelling of organisatie maar toch een klein beetje afwijkt.
    • Valse e-mails bevatten een bijlage of een link waarmee schadelijke software op de computer gedownload en geïnstalleerd kan worden als je erop klikt. 
    • Misleidende e-mails: je hebt een prijs gewonnen zonder dat je deelnam aan een wedstrijd, je krijgt superkortingen, er staat een erfenis op je te wachten, … Is het te mooi om waar te zijn? Dan is het ook vaak gewoon niet waar. 
    • Valse e-mails komen altijd onverwacht: je krijgt zonder reden een bericht van deze afzender (je kocht niets, had lang geen contact,…) of je wordt gevraagd om een betaling uit te voeren die je niet verwacht. 
    • Er wordt om persoonlijke gegevens gevraagd in de e-mail: wachtwoord, bankgegevens,…
    • Berichten met algemene en vage aanspreektitels of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
    • De e-mail bevat veel taalfouten, een foutief taalgebruik of is opgesteld in een vreemde taal
    • De e-mail is terechtgekomen in je “Spam” of “Ongewenste e-mail“. E-mails die in je spam terechtkomen, zijn niet altijd verdacht maar zijn wel een signaal om extra voorzichtig te zijn.